fbpx

Konverteringsoptimering för ökat engagemang på nätet

Konverteringsoptimering har alltid funnits, men med tiden kommer förändringar, och tiden går snabbt! Teknik förändras och våra beteende följer med i den utvecklingen, det speglas i samtliga generationer.

På så sätt måste vi ändra hur vi kommunicerar och agerar gentemot potentiella kunder som besöker vår hemsida eller e-handel. Viktigt att tänka på är att samma lösningar inte alltid fungerar universalt, utan beroende på målgrupp och andra faktor så ändras besökarens beteende.

Amerikanska armen använder konverteringsoptimering

Amerikanska armen konverterar tittare till rekryter

Olika Begrepp

Konverteringsoptimering eller CRO som det oftast förkortas till, (typiskt inom marknadsföringsbranschen att använda engelska och tre bokstäver) handlar om att få en besökare agera. Det kan handla om flera saker så som att köpa en produkt, kontakta, boka eller ladda ner en fil (Call to Action, CTA). Konverteringen av besökare till kunder är inget nytt utan har alltid funnits, det finns även i fysiska butiker för att få dig att handla. Tänk dig godiset precis vid kassan när du har lågt blodsocker efter ha handlat en lång stund eller röda skyltar på priset som ökar försäljningen. Kan även tänka på rekryteringskampanjer från andra världskriget i USA som uppmanade till att gå med i Försvaret.

Vad som är nytt och unikt med konverteringsoptimering på internet är möjligheten att spåra användarbeteenden och kunna dra slutsatser utifrån det. Det hela började faktiskt efter IT-bubblan då konkurrensen blev hårdare på nätet och många andra internetbolag gick i konkurs. Under tidiga 2000-talet började man undersöka hur användarupplevelsen kunde påverka chansen för en besökare att konverteras till kund eller agera. Detta har sedan dess utvecklats konstant och vi har idag rätt bra verktyg för att spåra beteenden och analysera besökarna, vi kan även se ifall en besökare kommer tillbaka och ifall beteendet har ändrats då.

Ofta kommer behovet av konverteringsoptimering efter sökmotoroptimering eller en lyckad marknadsföringskampanj, då man märker att det inte blir så många kunder trots det stora antalet besökare.

En ”ny” del som jag vill ta upp idag handlar om att få en besökare att kontakta dig, inte nödvändigtvist för att köpa något men för att boka något, eller fråga något. På så sätt generera en kontakt och förhoppningsvis en affär i slutändan.

Vi börjar först med vilka kanaler vi använder, som kan vara telefon, mail eller ett kontaktformulär. Eller chatt? Chatt kan ibland kännas lite oproffsigt eller något som är riktad mot sociala medier och privatpersoner, men det betyder faktiskt att de flesta är vana med chatt.

Vilket gör det enklare för användarna att ta kontakt, eftersom de är vana att använda chatt dagligen.

Användningen av chatt har dubblerats de senaste fem åren, och jag tror det bara är början. Drygt 86% av svenska befolkningen chattar och 54% chattar dagligen, detta räknar med samtliga personer över 12 års ålder så även de ”äldre” generationerna börjar chatta. Tittar vi på åldersspannet 16-25 år så är det hela 99% som chattar och 84% som chattar dagligen. Även 26-35 år är högt med 97% som chattar och 74% som chattar dagligen. Ovanpå detta så är det ingen markant skillnad mellan män och kvinnor så båda målgrupperna är representerade.

Messenger som konverterings verktyg

Nästan alla svenskar vet vad detta är för symbol.