5 tips om sökmotoroptimering

Som reklam- & webbyrå som arbetar med sökmotoroptimering får vi många frågor från företag om vad det är dem ska tänka på när de arbetar med innehåll på sina hemsidor. Det finns många faktorer att tänka på och man kan lägga hur mycket tid som helst på sökmotoroptimering, men för att göra det enkelt och smidigt ger vi fem tips att tänka på när du arbetar med er hemsida.

Behöver ni hjälp med Sökmotoroptimering?
Kontakta oss för en gratis analys och offert!

Vad är Sökmotoroptimering?

Först och främst, vad är sökmotoroptimering (SEO)?

Delar man upp ordet så förstår man ganska snabb huvudsyftet, man vill optimera mot sökmotorer. Sökmotorer är t.ex Google, Bing och Yahoo. I grunden handlar det om att strukturera webbdesignen och skapa innehåll som genererar högre resultat på dessa sökmotorer. Det handlar inte om en teknisk manipulation som många tror, utan mer om innehåll, struktur och analyser för att ta rätt beslut. 

En tankegång som är bra att ha med sig är att varje gång en person gör en sökning på t.ex Google, att de ställer en fråga. Google försöker därefter svara på denna frågan så bra som möjligt för det är så Google håller kvar sin trafik genom att svara rätt. Någon söker efter badrumsrenovering, Google tittar då efter hemsidor som handlar om badrumsrenovering och ifall hemsidan kan svara på potentiella frågor som besökaren har. Har hemsidan rätt nyckelord så har hemsidan mycket information om ämnet har den dessutom många inlänkar så betyder det att sidan är populär bland besökare.

Sökmotorerna kollar även efter besökarens geografi, tidigare sökbeteenden och tidigare besökta hemsidor i syfte att förstå frågan bättre. Därefter ger sökmotorn resultaten till besökaren. Ju mer “rätt” svar en hemsida är ju högre upp kommer den i resultatet. 

levla upp din sökmotoroptimering

Levla upp din sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är inte ett arbete från magkänslan.

Ett bra tips att börja med direkt är att era åsikter och beteende inte nödvändigtvist reflekteras i era potentiella kunder. Vi har alltid hört att man ska tänka utifrån kundens tankar och i detta fallet så stämmer det. Här är det viktigt att analysera kunden och deras målgrupper. Orden ni använder för att söka efter era tjänster behöver inte vara samma som era potentiella kunder använder. Precis som i SEM (t.ex Google Ads) blir man ofta förvånad över de sökord som fungerar bäst. Förtroende är bra men kontroll är bättre, se till att ta reda på vilka sökord era potentiella kunder använder. 

Använd Google Search Console eller Answerthepublic.com för att påbörja ert arbete att hitta rätt sökord.  Tänk på att det är människor som söker och inget är konstant med människor. För att sammanfatta, forska lite innan ni tar beslut.

Innehåll är kung i sökmotoroptimering

Content is king är ett vanligt begrepp inom sökmotoroptimering och oavsett hur tråkigt det är så stämmer det. Innehåll är en stor beståndsdel av sökmotoroptimering på er hemsida och kommer vara en stor faktor för att kunna påverka er ranking på hemsidan. Mer text innebär att det finns mer innehåll för sökmotorerna att söka igenom och hitta “rätt” svar. Nu ska ni inte börja duplicera en massa text för att uppnå en hög ord mängd utan det måste fortfarande vara kvalité i texten och inga större upprepningar. Samtidigt måste texterna även vara lättlästa och strukturerade. Så se till att använda radbrytningar, underrubriker och feta ord som är viktiga. Enkelt tankesätt är att en sida med 10 ord inte kan svara på många av livets frågor, men en sida på 10 000 ord kan svara på de flesta. Dock rekommenderar vi er att sikta på 700-800+ ord per sida men en tumregel är att aldrig komma under 300 ord per sida. 

Utbilda dina besökare och öka din ranking

Har ni svårt för att skriva kvalitativt och originellt innehåll, kan ni inte hitta ämnen?

Utbilda era besökare i era tjänster och områden. Glöm inte bort att sökmotorerna vill ge svar till sina besökare, så ha svaren på frågorna i ert innehåll. Börja skriv nyheter eller blogginlägg om era produkter eller tjänster och ge tips vad besökarna kan göra (precis som vi gör just nu) eller skriv om vad som händer i er bransch och område. Då får ni med sökorden på de produkter eller tjänster som ni har och alla sökord kring er bransch. 

ranka högre på Google

Ta nya ranking platser!

Heads will roll in SEO

Rubriker kommer rullas- ner för er hemsida och skapa en bättre struktur. Sökmotorerna gillar struktur eftersom de vill enkelt kunna urskilja vad en sida handlar om och presentera det. Därför använder webbdesign sig utav olika rubrik taggar i html koderna. Bli inte oroliga, det är super logiskt och de flesta temaredigerare (Divi, elementor, Wix) har detta inbyggt så att ni aldrig behöver koda en egen rad. Det finns flertal olika rubriktaggar med olika värden där den första är h1, den högsta rubriken. H1 ska användas högst upp sidan och beskriva vad hela sidan handlar om, det är huvudämnet helt enkelt. Detta är den viktigaste rubriken och ni vill ha med ert huvudsökord här. Viktigt att tänka på är att man endast kan ha en h1 rubrik per sida. De andra rubrikerna är underrubriker, h2-h6 där h2 är högst och h6 är lägst. Det betyder att underrubriken under h1 blir en h2 och under h2 blir det en h3 och så vidare. Det hjälper inte att göra texten fet eller stor utan den behöver en h-tagg för att räknas som en rubrik. Sammanfattningsvis; h1 högst upp och endast en gång, därefter h2-h6 ner till botten.

Hastighets ger SEO

Hastighet tar dig uppåt!

Hastighetsoptimering hjälper sökmotoroptimering

Sökmotorerna vill ha snabba och snygga hemsidor att visa sina besökare. Vi lever i en tid där man sällan väntar en sekund extra för att få det man vill och det kommer bara bli värre. Därför är er hastighet på hemsidan även viktig för er sökmotoroptimering. Det största problemet många har på sina sidor är storleken på bilder. Självklart vill vi ha fina och kristallklara bilder men det tar för mycket plats och oftast kommer man inte märka någon skillnad. Är du hyfsat van med Photoshop kan du importera bilderna dit för att sedan exportera ut dem, när du gör detta kan du ändra skalan och kvalitén på bilden för att nå en lägre önskad storlek. Ett bra mått är under 300kb. Använder du WordPress så finns det ett perfekt verktyg, Smush!

Smush komprimerar och optimerar alla era bilder på hemsidan, dessutom använder sig Smush av lazy load vilket betyder att bilderna laddas först när de syns och inte direkt när någon öppnar sidan. 

Sammanfattning

Jag hoppas detta har hjälpt er att få en bättre förståelse och gett er ett par tips angående sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är ett stort ämne och vi har bara snuddat toppen på isberget här. Har ni frågor eller vill ha hjälp med sökmotoroptimering så tveka inte att höra av er till oss, vi arbetar dagligen med sökmotoroptimering och hjälper gärna till.

Ta hand om er!

Vill du läsa mer om hur vi arbetar med Sökmotoroptimering?

Klicka här!

Arbetar med sökmotoroptimering i helsingborg

Efter ett långt och härligt inlägg sammanfattar jag med att säga att det är inte så komplicerat som det kanske ser ut. Vi är ett gott exempel på att saker blir så mycket enklare om man istället lämnar över ansvaret till en reklam- & webbyrå. Som företag är man alltid involverad i vårt arbete men man kan luta sig tillbaka och känna att ansvaret är övertaget och det görs noggrant och ansvarsfullt.  

Behöver ni hjälp eller vill veta mer om vad er hemsidan kan göra för er?
Hör av er till oss för ett kostnadsfritt möte och analys.

 

Tack för denna gången, vi hoppas att ni vill hänga med oss fram tills nu och att ni även vill följa oss 2020.

Följ oss på Instagram & Linkedin!

Ha det fint!

Ida Gren arbetar på Sekund som contet creator 

Vill du veta mer eller har frågor, hör av dig till oss via chatten till höger eller ring!

www.sekundmedia.se