Sekund Media Logotyp

Sekund Media

Sekund Media



MENY

Helsingborg

Fraktgatan 1D
254 64 Helsingborg
info@sekundmedia.se

Webbdesign

I det här blogginlägget kommer vi gå in lite djupare på hur webbdesign funkar och vad som behövs göras i turordning. För den som vill läsa kortfattat om webbdesign finns det information på vår hemsida under fliken ‘’webbdesign’’. En smart, stilren och säker hemsida lägger grunden till en ambitiös och professionell digital närvaro här på nätet. Webbdesign innefattar en del hel arbete och har en relativt lång arbetsgång innan hemsidan kan gå live.

Det börjar alltid med noggranna behovsanalyser bland projektets potentiella användare och kartläggningar över deras beteende. Den här delen i arbetet är extremt viktigt för att man ska kunna träffa rätt målgrupp direkt. Vi pratar om syftet och målet med hemsidan för att alla i projektet ska ha samma riktning i sitt arbete. Kunden får då också berätta mer om bakgrunden till hemsidans behov.  Därefter arbetar vår grafiska formgivare med att skissa och skapa prototyper (mock-ups och storyboards) som lägger grunden för hur den slutgiltiga webbdesignen kommer att se ut. I vårt fall är det något som vi gör tillsammans, vår grafiska designer skapar teman och strukturer som vi sedan tillsammans beslutar om. Allt ifrån färger och former till den tänkta strukturen och utseendet (grafisk design/layout). För att sedan implementera formgivarens skisser och idéer använder vi CSS, JS och HTML-koder som sedan lägger grunden för hemsidan i den utvalda webbplatsen.

När hemsidan sen väl är live är det viktigt att denna har god användbarhet. Därför utförs tester via Google som berättar om hemsidan är välgjord för att användaren sedan ska få en god upplevelse när de besöker hemsidan. Ingen hemsida går live utan att den är testad ordentligt. Det som man bland annat testar är hur snabb hemsidan är vid användandet, sedan testar man även hur bra optimerad den är. Att optimera en hemsida innebär att man ser till att texter, bilder och struktur faller på rätt plats oavsett från vilken enhet man använder sig av (smartphones, dator och Ipad mm).

Koncept & bilder

När grunden är lagd är det dags att vidare arbeta webbdesignen med koncept, bilder och texter till hemsidan. Eftersom strukturen nu är lagd är det då dags att infoga rätt bilder med tillhörande texter. Våra skribenter utformar samtliga texter, understödjer arbetet med placering av dessa texter samt placering av illustrationer och bilder. Innan hemsidan färdigställs ser vi till att kunden har godkänt den tilltänkta webbdesignen så att hemsidan därefter kan vara enligt efter kundens önskemål. Här görs också eventuella ändringar om det är något som kunden önskar att ändra på. För att förenkla arbetet ser vi alltid till att kunden är så pass inblandad i processen som en vill vara. Detta leder också till en bättre kundrelation som vi tycker är väldigt viktigt och värderar högt. 

SEO (sökmotoroptimering)

Slutligen färdigställs hemsidan med SEO (sökmotoroptimering, sökoptimering) för att se till att hemsidan därefter rankar högt på Google. Den slutliga webbdesignen pryder sedan Google för att kontinuerligt förbättras varje månad för att bibehålla god rankning (sökmotoroptimering). Det här är mer eller mindre vår process för att skapa en hemsida med webbdesign som passar kunden och dess företag. Ofta kan man tro att webbdesign är precis vad det låter, att det enbart handlar om dess utseende och att den ska vara trevligt att titta på.

Det är förvisso sant att hemsidan och webbdesignen ska vara trevlig att se på, dock finns det andra faktorer som spelar in precis som vi har nämnt ovan. Inte bara ska det vara fint, utan det ska även passa in enligt företagets värdegrund, färger och former. Dessa färger och former ska tilltala företagets målgrupp för att öka försäljningen.

Unik webbdesign

Att ha ett unik koncept med unik webbdesign leder även till att man varumärkes bygger sitt företag och sticker ut lite extra. Det beror ju helt klart på vad för företag man driver och vad syftet med företag är. Om vi tar Apoteket som exempel är sidan väldigt ‘’steril’’ med några färgklickar här och där, den här typen av webbdesign passar perfekt eftersom man vill att sidan ska vara så tydlig som möjligt. Här behövs inga ‘’rullgardiner’’ för att fånga intresse.

Det som dock behövs är en tydlig struktur med tydliga produktbeskrivningar precis som dem har i nuläget. Om vi tar SF-filmstaden som nästa exempel är deras mål att skapa en hemsida med webbdesign som liknar själva biosalongen. Sidan är mörk med röda gardiner och ridåer för att representera deras biograf. Det här summerar allt om webbdesign för denna gången, vi hoppas att ni har fått lite mer inblick i om processen om webbdesign och vad det innebär att skapa en hemsida.