Sekund Media Logotyp

Sekund Media

Sekund Media



MENY

Helsingborg

Fraktgatan 1D
254 64 Helsingborg
info@sekundmedia.se

Vad kostar Google ads?

Google ads tillåter dig som företag att påverka er marknadsföring på Google, genom både ‘’annonser’’ och hur era sökord ser ut på Google. Ett exempel kan vara när man söker på ‘’vattenfelsbrytare’’, när sökordet visar resultat får du som söker se ett antal företag och en liten men informativ text nedanför sökordet. Dessa texter innehåller ordet ‘’vattenfelsbrytare’’ och låter dig som söker välja av dessa framtagna alternativ. Som företag skapar man ‘’själv’’ dessa texter för att anpassa den informativa texten till er och er produkt. För att göra det så enkelt som möjligt använder man text från hemsidan som redan finns. Till Exempel då en kort text som redan existerar om vattenfelsbrytare, det gynnar både er och er sökmotoroptimering. 

Anledningen till citationstecken ovanför ‘’själv’’ var för att dessa texter inte nödvändigtvis behöver skapas av företaget som önskar ha Google ads- det gör ju byrån som företaget har valt att arbete med såklart. 

Betalda Google ads annonser 

När ni söker på diverse tjänster eller varor har ni säkert upptäckt att det förekommer ett antal annonser längst upp på sidan. Dessa platser är betalda för och används för att snabbt kunna avancera i rankning på Google. Resterande under är de företag som arbetat flitigt med sin sökmotoroptimering. Ett företag med ett flertal önskbara sökord kan då välja mellan att betala för att annonsera samtliga tjänster eller ett fåtal tjänster som företaget skulle önska att få fler av.

Det finns många möjligheter när det kommer till Google ads och budgeten bestämmer man helt själv med hjälp av rådgivning om så önskas. En vanlig strategi är just den nämnd sist, att fokusera sin budget och annonser på tjänster som företaget önskar att utföra mer. Det kan även vara på varor som man vill sälja fler av. Beroende på vad man önskar finns det lösningar oavsett vad, både för den lilla plånboken och den stora.

Vi prissätter rättvist 

Beroende på byrå finns det olika typer av prissättningar och hur man lägger upp sina timmar. En del byråer tar fasta priser utöver kostnaden för själva Google ads kostnaderna och andra tar ett timpris. Det finns två olika kostnader som medföljer, en kostnad för budgeten till Google ads men även arvodet till själva byrån som utför det.  Vi har valt att prissätta med hjälp av en timpenning eftersom alla uppdrag skiljer sig från varandra. Vissa förvaltningskonto kräver mer uppmärksamhet än andra eftersom uppdragen skiljer sig åt. Precis som nämnt ovan väljer vissa företag att annonsera med ett flertal sökord medan andra företag väljer mindre, självklart skiljer det så sig i antalet timmar vilket enbart gör det rättvist att prissätta och  fakturera per timme.