Sekund Media Logotyp

Sekund Media

Sekund Media



MENY

Helsingborg

Fraktgatan 1D
254 64 Helsingborg
info@sekundmedia.se

Grafisk profil

Blogg

I vissa öron är det rätt tydligt vad ‘’Grafisk Profil’’ innebär, i andra öron-inte. Det är inte så komplicerat i sig utan här kommer vi prata om vad grafisk profil innebär. Ni kan läsa kort om Grafisk Profil under tjänster på vår hemsida. Dock ska vi fördjupa oss i vad det står för och vad det innebär.

Digital kommunikation

Precis som det står på hemsidan är den Grafiska Profilen något man skapar åt bland annat företag som vill förbättra sin digitala och grafiska kommunikation. Den Grafiska profilen innehåller allt vad ett företag behöver för att uppnå enhetlighet i sin grafiska kommunikation. På företagets hemsida, i all reklam och marknadsföring, visitkort, broschyrer, brev, mappar, muggar och informationsblad mm- finner man den grafiska profilen. Vad är då Grafisk Profil?

Allt från typsnitt till färgpalett

Jo, det är företagets logotyp bland annat. Därefter kommer färger och former. För att varumärkesbygga krävs det i första hand en logotype som pryder företaget. Det är vanligt att logotypen följer företagets färger för att fullända den grafiska profilen. På så sätt skapar man en igenkänningsfaktor som folk därefter söker sig till. I logotypen inkluderar man även företagsnamnet, namnet behöver skapas i första hand och därefter behöver man komma överens om ett typsnitt.

Det ingår även i den Grafiska Profilen att använda sig av detta typsnittet i logotypen, informationsbrev, broschyrer, hemsidan och slutligen där text kommer finnas. Man väljer att bestämma sådant här redan i början eftersom den Grafiska Profilen ska följa samma regler. När det har skapats en fulländad logotyp med en noggrant utvald färgpalett, typsnitt och former är det dags att tänka vidare.

Igenkänningsfaktor & varumärkesbyggnad

När, var och hur kan man använda sig av den Grafiska Profilen för att få ut så mycket som möjligt ur den. Jo, som sagt är det viktigt att pryda den Grafiska Profilen överallt där det är möjligt. Det är väldigt vanligt och populärt att man har sin Grafiska Profil tryckt på pennor, kläder och muggar bland annat. Pennor är ett bra exempel eftersom man kan dela ut dessa vid event eller möten. På så sätt har du lyckats få folk att få med sig någon hem med denna Grafiska Profil.

Som nämnt tidigare leder detta till att man tänker på företaget i fråga när man sedan är i behov av dennes produkter eller tjänster. Om vi tar Klarna som ett exempel på igenkänningsfaktor och varumärkesbyggande. De flesta idag känner till Klarna och känner igen dem direkt vid den rosa färgen eller pizzaslicen. Klarna har lagt oerhört mycket pengar på marknadsföring genom olika typer av reklamer för att få den här igenkänningsfaktor. Det är ju klart, eftersom dem som andra företagare vill att man ska använda sig av deras tjänster. Sammanfattningsvis leder detta till att den Grafiska Profilen är väldigt viktig.

Det är viktigt att lägga ner tid på skapandet redan i första början för att den biten ska vara avklarad. Vill man som många inte dra i det uppgiften är det tur att Sekund Media finns så att vi kan överta uppgiften så att företagare kan tänka på annat. Vi avslutar med att hänvisa till Grafisk Profil på vår hemsida, här kan du läsa kort om den Grafiska Profilen. Du kan även ringa eller mejla oss om du har några frågor eller funderingar, vi pratar gärna!